به نام خدا

 

تنوع و گستردگی ساحتهای آموزش  و پرورش، فراگیر بودن آن و نیازها و انتظارات جامعه باعث شده که همواره در طول تاریخ و به ویژه در جامعه معاصر، تربیت معلم با چالش های متعددی روبرو باشد. پرورش و توانمندسازی معلمان و دانشجومعلم و حل مسائل معطوف به تربیت معلم آن، به خصوص در عصر دیجیتال و بحران، اهمیت بیشتری دارد و انجام موفقیت آمیز آن، نیازمند تعامل پویای نهادها و دست اندرکاران دانشگاه، آموزش و پرورش و نهادهای وابسته به تربیت معلم و تشکیل اجتماعات و شبکه های علمی و اجرایی مناسب است.

بی شک، تربیت معلم یکی از مهمترین اجزای نظام آموزشی است. این بخش به رغم اهمیت آن تاکنون از ابعاد و جهات مختلف مورد توجه قرار نگرفته است. دشواری هایی در مهارت های زندگی دانش آموزان و ضرورت توجه بیشتر به آن، گسترش آسیب های اجتماعی، تعدد شبکه های اجتماعی مجازی و حقیقی و ناتوانی در مواجه سازنده با رسانه های مختلف  و شبکه های اجتماعی، شکاف نسل ها  و بحران معنویت از ویژگی های مهم تربیت دانش آموزان معاصر است که باید در برنامه های تربیت معلم به آن پرداخته شود. شولمن می گوید حرفه ی معلمی یک کار تخصصی و نیازمند دانش های خاصی است که معلمان را از غیر معلمان جدا می کند. معلم سنتی، صرفا با داشتن داشتن به معلمی می پرداخت. اما امروزه نمی توان صرفا با داشتن دانش تخصصی به تدریس و آموزش موفقیت آمیز در موضوعی پرداخت. برای آموزش موفقیت آمیز، علاوه بر دانش تخصصی و مهارت های معلمی، توانمندهای روان شناختی و مشاوره ای و شناخت بسترهای و زمینه های آموزش و زندگی دانش آموز نیز ضروری است. این قابلیت ها معلم آینده را برای مواجهه با چالش های پیش رو و توانمندسازی دانش آموزان آماده خواهد کرد. برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت و سازگاری با اقتضائات جامعه معاصر ضروری است که از ابعاد نظری و عملی به موضوع تربیت معلم پرداخته شود.

مساله مهم در اینجا، این است که آیا تربیت معلم و متولیان آن قادر به  توانمند سازی معلمان برای مواجهه با چالش های پیش رو هستند یا خیر؟ چگونه می توان چنین چالش هایی را شناسائی و چاره اندیشی کرد. آنچه  پاسخ به این سوال را ممکن می کند، فراهم کردن فضایی است که بتواند کنش گران حیطه تعلیم و تربیت را دور هم جمع کند تا دانش، تجربه و توانمندی های استادان دانشگاه ها، پژوهشگران، استادان تربیت معلم دانشگاه های فرهنگیان، مدیران و معلمان و دانش جویان در آن به اشتراک گذاشته شود.

ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم در صدد است تا با بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های علمی دانشمندان و محققان سراسر کشور و بین المللی، به شناسایی مسائل و  نیازها، محدودیتها و انتظارات تربیتی در زیست بوم جدید بپردازد و از ابعاد مختلف به موضوع تربیت معلم در جامعه معاصر که برجستگی آن دیجیتال و بحران های متعدد است، بپردازد. فرصت ها و چالش های انطباق یابی مسیر شغلی معلم در عصر یادگیری الکترونیکی، کارورزی وکارآموزی در تربیت معلم، الگوهای جهانی، برنامه های درسی  و ساختارهای مدرسه و آموزش در عصر دیجیتال و  فناوری های نوین  محورهای مهم جالش های پیش روی تربیت معلم است که شایسته بررسی و بازاندیشی است. همچنین در این همایش، سعی خواهد شد تجارب زیسته دانشجومعلمان، معلمان، مدیران،  استادان تربیت معلم و دانشگاه ها مورد بررسی و بهره برداری قرار گیرد. علاوه براین قرار است در همایش به فرصت و تهدیدهای تربیتی در فضای مجازی، بحران کرونا و  آموزش مجازی پرداخته شود تا بتوان راهنمایی ها، توصیه ها، مداخلات، سیاستها و برنامه هایی را طراحی کرد که بتواند در عمل مورد استفاده دست اندرکاران نظام تربیت معلم و نهایتا آموزش و پرورش قرار گیرد.

از ریاست و معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، ریاست و معاونت پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد، شورای سیاست گذاری همایش، اعضای کمیته علمی و اجرایی، دانشگاه های داخلی و خارجی مشارکت کننده  به خاطر فراهم کردن زمینه برگزاری این همایش سپاسگزارم.                                        دکترحسین کارشکی